VFX Nedir?
Film yapımında görsel efektler (VFX), gerçek hayatta fiziksel olarak var olmayan herhangi bir ekran görüntüsünün yaratılması veya değiştirilmesidir. VFX, film yapımcılarının, aksi takdirde canlı aksiyon çekimi bağlamında filme alınması pratik olmayan veya imkansız olan ortamlar, nesneler, yaratıklar ve hatta insanlar yaratmalarına olanak tanır. Filmdeki görsel efektler sıklıkla canlı aksiyon görüntülerinin bilgisayar tarafından oluşturulan görüntülerle (CGI) entegrasyonunu içerir.
VFX ve SFX Arasındaki Fark Nedir?
“Görsel efektler” terimi, “özel efektler” (SFX) terimi ile değiştirilemez. VFX’ten farklı olarak, SFX, çekim sırasında gerçek zamanlı olarak elde edilir; örnekler arasında piroteknik, sahte yağmur, animatronik ve protez makyaj sayılabilir. Tüm görsel efektler, post prodüksiyonda çekildikten sonra eklenir.
3 Çeşit Görsel Efekt
En iyi görsel efekt stüdyolarında VFX denetçileri ve hepsinin kendi uzmanlık alanlarına sahip VFX sanatçılarından oluşan ekipler bulunur. Çoğu görsel efekt türü aşağıdaki kategorilerden birine veya birkaçına girer:
1) CGI:
Bilgisayar tarafından oluşturulan görüntüler, film ve televizyonda dijital olarak oluşturulan VFX’i tanımlamak için kullanılan genel bir terimdir. Bu bilgisayar grafikleri 2D veya 3D olabilir, ancak 3D VFX’ten bahsederken genellikle CGI’ye başvurulur. CGI’da en çok konuşulan süreç, herhangi bir nesnenin, yüzeyin veya canlı varlığın 3B temsilinin oluşturulması olan 3B modellemedir. CGI VFX, sanatçılar onları bir ejderha veya canavar gibi var olmayan bir şey yaratmak için kullandıklarında en belirgindir. Ancak görsel efektler de daha incelikli olabilir; VFX sanatçıları, bir beyzbol stadyumunu tezahürat yapan hayranlarla doldurmak için VFX kullanabilir veya Martin Scorsese’nin yönettiği The Irishman’deki Robert De Niro gibi bir aktörün daha genç görünmesini sağlamak için bir aktörün yaşını düşürebilir.
2) Composing
Aynı zamanda “kroma anahtarlama” olarak da adlandırılan birleştirme, VFX sanatçılarının, aynı yerdeymiş gibi görünmesini sağlamak için farklı kökenlerden gelen görsel öğeleri birleştirmesidir. Bu görsel efekt tekniği, bestecilerin daha sonra post prodüksiyonda birleştirme yazılımı kullanarak başka bir öğeyle değiştirdiği yeşil ekran veya mavi ekranla film çekmeyi gerektirir. Erken bir birleştirme biçimi, bu etkiyi mat resimlerle (canlı çekim görüntüleri ile birleştirilmiş manzara veya set çizimleri) elde etti. Optik kompozit olarak kullanılan mat bir resmin ünlü örneklerinden biri, Oz Büyücüsü’ndeki Zümrüt Şehir manzarasıdır.
3) Hareket yakalama
Genellikle “mocap” olarak kısaltılan hareket yakalama, bir oyuncunun hareketlerini dijital olarak kaydetme ve ardından bu hareketleri bilgisayar tarafından oluşturulan bir 3D modele aktarma işlemidir. Bu işlem, bir oyuncunun yüz ifadelerini kaydetmeyi içerdiğinde, genellikle “performans yakalama” olarak adlandırılır. Yaygın bir hareket yakalama yöntemi, bir oyuncuyu, bir kameranın izleyebileceği (veya performans yakalama durumunda, oyuncunun yüzüne boyanmış noktalar) özel işaretlerle kaplı bir hareket yakalama giysisine yerleştirmeyi içerir. Kameralar tarafından yakalanan veriler daha sonra hareket yakalama yazılımı kullanılarak bir 3D iskelet modeline eşlenir.