3D MODELLEME VE 3D ANİMASYON NEDİR?
Bilgisayarda oluşturulan görüntülerle kendini ifade etmenin birçok yolu vardır ve 3D modelleme ve 3D animasyon alanı bunlardan biridir. 3B modelleme ve 3B animasyon, gerçek hayatta mümkün olmayan veya uygun maliyetli olmayan efektler elde edebilir. Canlı aksiyon filmleri, karakterlerin Matrix, The Lion King ve Avatar’da elde edilenler gibi normalde imkansız olan başarılar elde etmelerini sağlamak için dijital birleştirme ve 3D animasyonun bir kombinasyonunu kullanabilir. Video Oyunları ayrıca ilgi çekici etkileşimli deneyimler oluşturmak için 3B modelleme ve 3B animasyon kullanır. Ayrıca, 3B modeller ve 3B animasyon, canlı aksiyon efektlerinden, etkileşimli hikayelerden, çizgi filmlerden ve hatta müze sergilerinden her şeyi yaratabilir. Gelişen teknoloji insanlara ev bilgisayarlarında 3D animasyonlar ve 3D modeller yaratmanın heyecanını yaşattıkça, giderek daha fazla insan eğlence sektöründe çalışmayı hayal ediyor.
3B yerleşim oluşturulduktan sonra karakterleri, sahne donanımlarını ve ortamları 3B modellemeye geçiyoruz. Niye ya? Çünkü bir 3D animasyonda görünecek her şey yaratılmalı veya “modellenmelidir”. 3B model, 3B yazılım gibi 3B ortamda oluşturulan bir nesnenin yüzey temsilidir.
Bir 3D model oluşturmak, muhtemelen çoğu animasyon sanatçısı için başlangıç noktası ve 3D animasyon üretim hattının önemli bir parçasıdır. Modelleme, yazılımın farklı nitelikleri aracılığıyla 3B nesnelerin dikkatli bir şekilde gözlemlenmesini, işlenmesini ve düzeltilmesini gerektirir. Bu beceride ustalaşmak, anatomi gibi çeşitli konu alanlarında pratik gerektirir.
Ayrıca, 3B modelleme yazılımıyla çalışmak bazen sinir bozucu olabilir; çünkü çoğu kullanıcının deneyimlediği şey, önceki gerçek dünya deneyimlerine veya insanların günlük yaşamlarında kullandıkları diğer yaygın yazılımlara benzemez.
3B animasyonda görüntülenen her 3B nesne, çok çeşitli teknikler kullanılarak oluşturulabilen bir 3B ağdan oluşur. Basitçe söylemek gerekirse, 3B yazılımda ağ nesneleri oluşturma işlemine 3B modelleme denir. Bu nesneler, önceki tasarımlara veya gerçek dünya gözlemlerine dayalı olarak oluşturulur ve yaratmaya çalıştığımız 3B ortamın unsurları olarak kullanılacaktır.
3B modelleme süreci, animasyon tasarım bileşeninde hazırlanan malzeme ile başlar; her nesnenin şeklinin ayrıntılı olarak tasvir edildiği. Tasarım verileri çoğunlukla çizimlerden ve bazen de heykellerden oluşuyor. Bir modelleme sanatçısının işi, bu nesnelerin geometrisini bir 3B modelleme ortamında yeniden yaratmaktır.
3D animasyonlu bir videoda kullanılabilmesi için 3D modellerin hoş görünmesi gerekir. Ayrıca işlevsel olmalı ve boru hattına uygun şekilde oturmalıdırlar; yani yaratılışları eldeki kaynaklarla yapılabilir olmalıdır.
Animasyon tamamen hareketlerle ilgilidir ve bu hareketlerin tasvir edilmesi nesnelerde deformasyonlar gerektirecektir. 2B animasyonun aksine, 3B animasyonda bu oldukça zorlayıcı olabilir. Aslında, 3D modeller, hareketin neden olduğu çok çeşitli deformiteler için optimize edilmelidir; değilse, son derece tuhaf görüneceklerdi.
Animasyon endüstrisindeki en yaygın 3D modelleme tekniklerinden 6 tanesi
Genel olarak, 3B modelleyiciler düşük çözünürlüklü bir topoloji ile başlar, ardından 3B modele daha fazla ayrıntı ekler. Ancak nesnenin türüne, nesnenin nihai amacına ve sanatçının veya animasyon stüdyosunun yetenek veya tercihine bağlı olarak bir 3B model oluşturmaya yönelik farklı yaklaşımlar vardır. Bu stiller, farklı yöntemlerle neredeyse aynı sonuçlara ulaşmanızı sağlayacaktır.
3D modelleme için kullanılan en popüler tekniklerden bazıları şunlardır:
Dijital heykel, gerçek dünyadaki kil modellemeye benzer bir sürece dayanan oldukça yeni bir modelleme yaklaşımıdır. Tanıtıldığından bu yana çok sayıda 3D modelleyicinin iş akışını değiştirdi; 3D modellemenin teknik kısıtlamalarına takılmak yerine sanat yaratmaya başlamalarını sağlamak. Bu yöntemle oluşturulan yüksek çözünürlüklü modeller, doğrudan bir 3B animasyonda kullanılamaz; düşük çözünürlüklü bir retopoloji modelinin oluşturulması gerekir.
Boolean modellemesi eğlence endüstrisinde popüler bir yaklaşım değildir. Bu yaklaşımda, bir nesnenin geometrisi, iki nesne alınarak ve yenisi yapılarak oluşturulur; ya birini diğerinden keserek, ikisini birleştirerek ya da kesişimin negatif alanını yeni nesne olarak kullanarak.
Lazer tarama teknolojisinin gelişmesiyle yeni bir 3D modelleme yöntemi tanıtıldı. Bu teknikte, gerçek bir nesne, onun dijital bir temsilini oluşturmak için lazerle taranır. Tarama işlemi genellikle hızlı ve kolaydır, ancak oluşturulan geometrinin kullanımdan önce temizlenmesi gerekir.
Kutu modelleme, karakter modellemeye popüler bir yaklaşımdır. Temel şekiller oluşturmak için hızlı bir yöntemdir. Box Modeling’de her şey bir küple başlar. Sanatçı daha sonra karakterin kollar, bacaklar, parmaklar vb. gibi fiziksel özelliklerini çıkarmaya başlar. 3B model, tüm şekle detay eklenerek iyileştirilir.
Alt Bölüm Modelleme, muhtemelen 3B ortamda bir form oluşturmanın en popüler yoludur. Oluşturulduğunda hala iyi görünen ölçeklenebilir ayrıntılara sahip modeller oluşturmak için kullanılır. Bu teknikte, odak genellikle önce formu tanımlamaya, ardından onu alt bölümlere ayırmaya ve fazladan çokgenler kullanarak daha fazla ayrıntı eklemeye odaklanır. Bu, bazı açılardan başlangıçta büyük fırça darbeleri kullanmaya ve ardından geleneksel resimde daha fazla ayrıntı eklemeye benzer.
NURBS (Tek biçimli olmayan rasyonel B-spline) geometrisi, aralarında bir yüzeyi kaplayacak olan düzgün eğri kılavuz direklerinden yararlanan matematiksel bir model türüdür. NURBS modelleri, pürüzsüz, yuvarlak şekilleri temsil etmede harikadır, ancak sınırlamaları vardır, bu da onları çokgenlerden daha zor hale getirir. NURBS modelleme, ürün görselleştirme ve mimari endüstrilerinde daha popülerdir.